SZKOLENIE
BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU HAMULCOWEGO
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TERMIN: 27 - 28 maja 2024 r.
WYKŁADOWCY: praktycy i eksperci techniczni PCA
LOKALIZACJA: ZEM ŁABĘDY Sp. z o. o. ul. Metalowców 9, Gliwice
PROGRAM
Część teoretyczna: 7 godzin lekcyjnych
• Wybrane zagadnienia z teorii hamowania oraz wymagania stawiane układom hamulcowym w kolejnictwie w świetle przepisów krajowych i międzynarodowych (przepisy TSI, Karty UIC, normy PN oraz EN,
• Budowa i działanie układu hamulcowego, układy hamulcowe wagonów towarowych, ich klasyfikacja (w oparciu o Kartę UIC 543-1)-cechy charakterystyczne;
• Konserwacja, remont, kontrola i regulacja układu hamulca i jego elementów.
• Określenie elementów mechanicznego układu hamulcowego wagonu, na które w szczególności personel powinien zwrócić uwagę w czasie rewizji;
Omówione elementy:
- Dźwignie hamulcowe;
- Obsady hamulcowe;
- Tulejowane części zespołu hamulca;
- Nastawiacz skoku tłoka (budowa, działanie, regeneracja);
- Mechaniczny zmieniacz hamowności (układ hamulcowy typ Ia - budowa, działanie, regeneracja);
- Tablice przestawcze (oznaczenia, poprawne działanie);
- Hamulec ręczny/postojowy.
• Regulacja układu cięgłowo-dźwigniowego, z uwzględnieniem najczęściej pojawiających się problemów (niewłaściwy wymiar parametru J, niewłaściwy wymiar A na drążku sterującym, niewłaściwy skok tłoka).
• Określenie negatywnych skutków w wypadku niewłaściwego wyregulowania układu hamulcowego (płaskie miejsca, nienaturalne zużycie klocków hamulcowych, tulei, otarcia na łącznikach dźwigni).
• Budowa, funkcje i działanie elementów pneumatyki układów hamulcowych wagonów towarowych (zawory rozrządcze-budowa, działanie, charakterystyki oraz schemat oznaczania (Knorr, Dako, Sab-Wabco oraz Oerlikon), znaczenie komory rozprężnej w działaniu zaworów rozrządczych, przekładniki ciśnienia, urządzenia ważące). Dodatkowo przepisy dotyczące utrzymania zbiorników powietrznych.
• Omówienie najczęściej pojawiających się problemów w układzie pneumatyki układu hamulcowego (niewłaściwe czasy hamowania/odhamowania, niewłaściwe ciśnienia) – określenie przyczyn oraz możliwych skutków , określenie możliwych rozwiązań.
• Zakres badań stacjonarnych (dla wszystkich typów wagonów wg Karty UIC 543-1 oraz układów złożonych np. obsługujących dwa cylindry oraz dwa nastawiacze skoku tłoka). Przebieg próby, badane parametry w poszczególnych typach układów hamulcowych,
• Zakres obsługi i działania hamulców na lokomotywach typu SM42 i innych.
• Stanowiska diagnostyczne układów hamulca wagonów towarowych – wymagania i badania.
• Układy hamulcowe pojazdów specjalnych np. typów przyczepa wózka motorowego PWM-15 oraz wózka motorowego typu WM-15A i inne - gdzie zastosowane są układy hamulca samoczynnego zespolonego ( zawór rozrządczy Orlikona) a więc są dostosowane do podłączenia taboru zwykłego , lecz różniącą się pod względem ilości siłowników hamulcowych- każde koło hamowne własnym siłownikiem hamulcowym.
Część praktyczna: 7 godzin lekcyjnych
•Praktyczna demonstracja metod badania pneumatycznych układów hamulcowych kolejowych pojazdów szynowych przy użyciu stanowiska elektronicznego
ZGŁOSZENIE UDZIAŁU:
W celu otrzymania szczegółowej oferty prosimy pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., następnie przesłać zgłoszenie na załączonej do oferty karcie na @ lub fax 32 203 79 27.
Zgłoszenie należy przesłać w terminie do dnia 20.05.2024 r. Należność za uczestników zostanie przelana na nasze konto na podstawie wystawionej faktury VAT z 7 dniowym terminem płatności.